Rata-ajon ABC

Tämä opas on tehty sinua varten, joka haluat tutustua rata-ajon saloihin. Opas tarjoaa vinkkejä ja neuvoja, joista jokainen voi omaksua itselleen sopivat asiat ja toteuttaa niitä oman harkintansa mukaan. Häiritse rohkeasti myös radalla rataoppaiden rauhaa tyhmillä kysymyksilläsi.

Kysyvä ei radalta eksy!

Mihin ryhmään ajamaan?
Jos
 ei ole ajanut ennen radalla, kannattaa aloittaa hitaasta ryhmästä. Ajokokemuksen kartuttua voi vaihtaa nopeampaan ryhmään. Kannattaa kysyä neuvoja toiseen ryhmään siirtymisestä rataoppailta. Heiltä voi pyytää myös ajolinjaopetusta jokaisessa ryhmässä.

Rengaspaineet radalla
Suomalaisessa kesäsäässä (n. 20 Celsius-astetta) rengaspaineet ovat sopivat, kun edessä on 2,1 baaria ja takana 2,0 baaria. Tämä koskee 600-1000 -kuutioisia peruskyykkyjä. Helteessä (n. 30 astetta) rengaspaineiden kannattaa olla n. 0,2 baaria korkeammalla. Kysy lisää ajo-opettajilta.

Ajamisen alussa ja lopussa
Ensimmäisellä kahdella kierroksella on ohituskielto. Näillä kierroksilla ajetaan rauhallisesti, tutustutaan rataan, haetaan lämpöä renkaisiin ja nostetaan hieman vauhtia.
Ohittaminen on kielletty myös viimeisellä ruutulipun jälkeisellä kierroksella. Viimeisellä kierroksella ruutulipun jälkeen lasketaan vauhtia huomattavasti, ettei vaaratilanteita synny. Viimeinen kierros tulisi ajaa hitaasti ja mahdollisimman vähillä jarrutuksilla, jotta kone ja jarrut pääsevät jäähtymään. Tällöin vältytään teknisiltä vaurioilta, kuten jarrulevyjen vääntymiseltä.

Ajolinjat radalla
Aja radalla omaa ajolinjaasi ja pyri pitämään se koko ajan johdonmukaisena. Älä kurki taakse nähdäksesi, onko joku ohittamassa sinua. Ohittajalla on aina vastuu ohituksesta, joten aja rauhassa omaa ajoasi ja anna ohittajien huolehtia omastaan. Käytä radan leveys hyväksi: aja mutkissa pyöreällä ajolinjalla suunnaten radan ulkoreunasta mutkan sisäreunaan josta takaisin radan ulkoreunaan. Rataoppaat auttavat ajolinjojen löytämisessä.

Jarruttaminen
Ota etujarrulla vauhti ajoissa pois. Mutkassa jarruun ei ole enää syytä koskea. Vältä takajarrun käyttöä: ainoa tilanne jossa takajarrua tulisi käyttää etujarrun sijaan on hiekalle ajautuminen. Hiekalla ei etujarrua kannata käyttää, koska silloin todennäköisimmin kaatuu.

Vaihteet
Vaihde valitaan jo jarruttaessa ennen mutkaa ja mutka ajetaan läpi valitulla vaihteella. Vaihteen vaihtaminen keskellä mutkaa vain häiritsee ajamistasi. Mikäli vaihteiden käyttö ei tunnu luontevalta tai vaatii paljon keskittymistä, kokeile aluksi ajaa koko rata läpi yhdellä vaihteella. Kun ajo alkaa sujua, kokeile useampien vaihteiden käyttöä.

Kaasu
Välikaasu rauhoittaa ajoa, kun jarrutetaan mutkaan ja vaihdetaan vaihteita. Välikaasu vähentää moottorijarrua ja estää takapään ”pomppimista”. Kaasua lisätään mutkassa tasaisen rauhallisesti.

Mitä jos moottoripyörä tuntuu kaatuvan sisäkurvin puolelle?
Lisää varovasti kaasua tai korjaa ajoasentoasi pystymmäksi. Tällainen huojuminen voi johtua siitä, että ajolinja on ollut väärä vauhtiin nähden tai toisinpäin. Ajosta tulee silloin helposti kulmikasta, mikä ei ole nopein tapa ajaa radalla. Pyri pyöreisiin ajolinjoihin!

Nopea kaarteessa vai suoralla?
Kannattaa keskittyä kaarrenopeuteen, eli nopeuksiin joilla tullaan kurviin sisään ja lähdetään kurvista ulos. Pyri jarruttamaan pehmeästi ja tasaisesti etujarrulla.
Aja kaarteet sopivalla vauhdilla ja pidä ajolinja samana koko ajan, niin ettei sitä tarvitse muuttaa keskellä mutkaa. Ajolinjan vaihtaminen kesken mutkan tarkoittaa, ettei ajonopeus ollut sopiva kaarteeseen nähden.
Pidä katse aina mutkasta ulos tullessa mahdollisimman kaukana. Älä tuijota lähelle mutkan sisä- tai ulkokanttikiviin.

Ohittaminen radalla
Ohittajalla on aina vastuu ohitustilanteessa. Muista siis aina oma ja muiden turvallisuus ohittaessasi muita.

Jos ohitat jarrutuksessa, tee päätös ohituksesta ripeästi, vältä liian tiukkaa paikkaa ja mene ohi sulavasti. Älä yritä väkisin ohi. Kannattaa jarruttaa rauhassa ja jättää pieni rako edellä menevään. Kurvin auetessa suoraksi lähdet suuremman mutkanopeuden ansiosta mutkasta nopeammin ulos ja ohitat seuraavalla suoralla turvallisesti.
Jos edellä ajava tekee samoin, on hyvä seurailla muutama kierros hänen takanaan ja seurata ajolinjoja. Edellä ajavaa voi käyttää vetoapuna ajolinjoja opiskellessa.

Jos edelläsi on jo ohitustilanne menossa, seuraa tilannetta hetken aikaa. Jos näyttää siltä ettet pääse turvallisesti ohi, voit koukata varikon kautta väljempään rakoon.

Sisäkautta ohittamalla pääsee tiukemmalla ajolinjalla varmasti eteen, mutta tämä kannattaa tehdä tarkasti ennakoiden. Ohitettava ei välttämättä huomaa sinua, voi säikähtää ja ajaa kylkeesi tai tehdä muun ajovirheen. Aja sisäkautta kuitenkin, jos pääset jarrutuksessa selkeästi rinnalle ennen kuin pyörä kallistuu.

Ulkokautta ohittamista kannattaa kokeilla vasta, kun ajokokemusta on riittävästi.
Anna selkeästi tietä nopeammalle ajajalle ja laske omaa ajolinjaasi hiukan leveämmäksi.

Pitämällä kynsin hampain kiinni ajolinjastasi vaarannat sekä itsesi että ohittajan. Ajoharjoittelussa ei ole kyse sijoituksista tai kierrosajoista, vaan nauttimisesta ja ajotaidon kohentamisesta!

Kanttaaminen ja roikkuminen
Nämä taidot kehittyvät ajan ja kokemuksen myötä. Kyse on ylä- ja alavartalon yhtäaikaisesta liikuttamisesta. Kysy tarkempia neuvoja ajo-opettajilta.

Osta lippuja tapahtumiin tästä
Moottoripyöräilyn tuki ry / Jukka Relander
Opastinsilta 2 liiketila 006, 00520 HKI
p. 050 359 7204

JÄSENREKISTERI

Jussi Lehtonen // info@mp-tuki.fi

VERKKOKAUPPA

Riku Turunen // riku@interwebbi.com

RATAVASTAAVAT

Jukka Relander // info@mp-tuki.fi
Juha Tammilehto
Antti Nivala

MENOSSA MUKANA

0
    Ostoskori
    Kori on tyhjäPalaa kauppaan
      Aktivoi koodi